Siden sin opfindelse i 1991 har internettet påvirket tilværelsen for både private og virksomheder i et næsten helt utænkeligt omfang. I privatlivet handler, leger og mødes vi online, og det påvirker selvfølgelig også, hvordan virksomhederne sælger deres varer. Derfor har alle danske virksomheder med ambitioner i dag en webshop. Alligevel er det først for ganske nyligt, at de danske, og for den sags skyld også mange internationale, virksomheder, for alvor er begyndt at forstå digital markedsføring.
Det betyder dog også, at du skal til at kridte skoene, hvis du er en virksomhed i Danmark. Viden og ekspertise inden for digital markedsføring kan nemlig være med til at ændre hele spillet på en måde, så de sidste bliver de første. Uden en måde at komme i kontakt med kunderne, er ens dage som virksomhed nemlig talte.
Derfor vil der nedenfor være en kort indføring i de forskellige muligheder, du har, når det kommer til digital markedsføring samt hvordan du bedst muligt realiserer dem.
Få øjne på jeres hjemmeside
Først og fremmest skal du selvfølgelig have udformet både hjemmeside og webshop med god performance. Det har de fleste danske virksomheder, men mange kunne trænge til forbedringer i udseende og hastighed.
Det er dog intet værd, hvis ikke der er nogen, der støder på jeres hjemmeside. I den sammenhæng kan du med fordel kontakte et såkaldt SEO bureau. SEO er et fuldstændig centralt begreb inden for digital markedsføring og står for search engine optimization, altså søgemaskineoptimering. Det er nemlig som sagt ikke nok at have en god og smuk hjemmeside. Den skal gerne også dukke op, når folk søger efter den. Derfor er der kamp om pladserne i søgemaskinen for nogle af de mest bruge søgetermer. Det betyder dog også, at du næppe vinder den kamp, med mindre du er den absolut største spiller i din branche.
I stedet kan et SEO bureau altså hjælpe dig til at få mest muligt ud af det marketingbudget, I nu engang har. En hjemmesides placering i søgeresultaterne afhænger nemlig af en hel række forskellige ting såsom hjemmesiden performance, brug af specifikke nøgleord og hvorvidt andre sider har linket til jeres.
Alt det skal altså sammensættes på bedst mulig måde for at forbedre jeres rangering i søgeresultaterne, og i den sammenhæng kan et SEO bureau og deres ekspertise være uvurderlig.
Find den rette kunde
En anden måde et SEO bureau kan hjælpe jer med at få mest muligt ud af jeres marketingbudget er ved at udvælge de søgeord, hvor I faktisk ønsker at tage kampen. SEO kan nemlig være både dyrt, besværligt og uforudsigeligt, og som sagt kan det derfor ikke betale sig at satse på de største søgeord.
Til gengæld kan I forsøge jer med mere branchespecifikke søgeord, søgeord der handler om netop jeres ekspertise eller sågar søgeord der slår på jeres lokalområde. Det kan tilmed vise sig mere effektivt end at satse stort, da I på den måde når fremtidige kunder, der rent faktisk leder efter en virksomhed som jeres.
Det er nemlig en af de helt store fordele ved digital markedsføring. Det handler ikke nær så meget om at overbevise kunderne om deres behov for netop dit produkt, som det handler om at få dit produkt frem, så det kan skinne. På den måde er internettet som markedsplads og digital markedsføring meget mere nådigt over for mindre virksomheder. Hvis man er kreativ, har et godt produkt og allierer sig med nogle, såsom et SEO bureau, der har ekspertise, så kan man nå rigtig langt.
Markedsfør jer på de sociale medier
I ender dog kun på toppen, hvis I også anerkender de mange andre dele af det store puslespil, der hedder digital markedsføring. Selvom SEO er centralt og fuldstændig afgørende, er det nemlig ikke den eneste del af digital markedsføring. Der er nemlig også mange andre måder, hvorpå du kan få dit produkt eller din hjemmeside foran interesserede øjne. Det kunne for eksempel være gennem markedsføring på sociale medier.
På den måde er du i hvert fald sikker på at være der, hvor kunderne også er. Derudover gør det, ligesom SEO, det også langt nemmere at finde de relevante målgrupper for dit produkt. Værdien ved at markedsføre på de sociale medier er nemlig, at det er et sted, hvor folk helt frivilligt giver deres oplysninger. Det betyder altså, at du kan markedsføre dit produkt til kunder af bestemte køn, aldersgrupper eller sågar finde kunder med bestemte interesser.
Igen er digital markedsføring altså en måde at få langt mere for pengene, end du ville have fået for et ganske almindeligt analogt skilt.
Hvad er ikke god digital markedsføring?
Det er altså tydeligt, at der er enormt mange muligheder, når det kommer til online og digital markedsføring. Med hjælp fra et SEO bureau eller lignende, kan det dog blive en mangfoldig værktøjskasse fremfor en uoverskuelig rodebutik. I den sammenhæng er det dog også relevant at bemærke, hvad der ikke er blevet nævnt som del af den værktøjskasse.
Det gælder særligt de såkaldte bannerreklamer, du utvivlsomt er stødt på, hvis du har været på det moderne internet. Selvom det altså er noget af det første, folk tænker på, når de hører digital markedsføring nævnt, er det altså sjældent anbefalelsesværdigt.
For det første er det noget af det nærmeste, digital markedsføring kommer på det klassiske, analoge skilt, og det har derfor også mange af de samme ulemper. Du bruger en masse tid og penge på at reklamere for folk, der ikke har nogen intention om at købe dit produkt, og i værste fald irriterer du dem fremfor at være værdifuld.
Måske den vigtigste regel for digital markedsføring er nemlig, at du allerhelst skal være til hjælp for kunden, før de overhovedet har købt dit produkt. Ellers skræmmer du dem væk på et marked, hvor konkurrenten aldrig er mere end et klik væk. Den hjælp kan bare være i form af at få din hjemmeside foran kunder, der har brug for den.
Vi ser dog også i stadig stigende grad, at virksomheder tilbyder gratis, relevante guides underholdning og meget andet på deres side. Det handler alt sammen om at tiltrække kunder, for er man ikke med på noderne, har man allerede tab, når det kommer til online markedsføring.