Indpakning er blevet et af de helt store fokuspunkter blandt take-away steder. Her skal man vælge hvad man gerne vil symbolisere og hvor meget papir, pap og plastic man vil bruge på enhver bestilling.
Indpakning før i tiden
Før i tiden har der været meget fokus på at skille sig ud som brand. Her har virksomheder fået produceret få badges af papirsposer, sugerør, låg og andet med en specifik farve eller et billede af deres brand på. Det har været for at skille sig ud fra mængden. Og det har virket fremragende, som en marketingsmodel før i tiden. Et eksempel var McDonald’s rød poser og den gule måge, som man selvfølgelig stadig kan se nogen steder i dag. Det har gjort at vi forbinder den farvekombination og den måge med et brand.
Indpakning i dag
I dag er det dog en helt anden snak. Langt de fleste virksomheder har valgt at gå til brune papirsposer og så vidt muligt gået plastikfri. I takt med at loven nu kræver, at man som virksomhed opkræver 4 kroner for en pose med hank, har man nu også valgt at fjerne den, de fleste steder. Når virksomheder vælger at følge nye tiltag og anskaffer sig de brune poser er det også en marketingsstrategi. I og med man ser en brun pose, forbinder man lynhurtigt stedet med bæredygtighed og genbrug.
Problematikken
Dog gør det, det meget svært for virksomheder at differentiere sig på indpakning. På den ene side skyder man sig selv i foden, hvis man får farvet poser eller lign. På den anden side har man ingen mulighed for at forbinde farve med virksomheden, hvilket er et stærkt værktøj i marketingsverdenen. Man ser ofte at indpakningen beskriver virksomheden – køber du shawarma, får du ofte en plasticpose, derimod får du en pappose, hvis du køber et stykke smørrebrød, en salat eller lign. Dette værner om kvaliteten og prisen.