Med leg og læring som uadskillelige parametre for et barns stagnation, frem- eller tilbagegang både psykisk og fysisk, så giver selve vandelementet børnene mulighed for at udvikle sig på anden vis. Sammenspillet mellem leg og læring omfavner mødet mellem skole og fritid, hvorfor vandlegetøj fra https://legeakademiet.dk/tema/udeleg/vandleg.html kan bidrage til udvikling indenfor børnenes tidlige motoriske, kognitive, sociale og følelsesmæssige egenskaber.
Vandlegetøj udvikler barnet
Vandet betragtes som værende givende, når barnet skal udvikle sig gennem leg. Scenariet er ikke kun, at vandlegen byder op til underholdning, sjov og spas for både børn og voksne. Det er også muligt at udvikle børnenes fysiske og psykiske kvaliteter gennem kontakten med vand og dertilhørende vandlegetøj.
Der kommer naturligvis gode og frugtbare resultater ud af, at børnene plasker og sjasker rundt i bølgerne. Det gælder både på stranden i havet, havens badebassin, i poolen på ferien eller i badekaret på badeværelset.
Hvordan kan vandlegene bidrage til progressivitet i børnenes grov- og finmotoriske egenskaber?
Som med alt andet leg hvor aktiviteten kan blive intens og højlydt, så kan bekymringerne, der følger for de voksne, være yderst begrænsende i form af den indlæring, børnene har et behov for at vise i deres udvikling.
En af årsagerne til at vandlege kan understøtte børnenes udvikling er, at det bidrager til dygtiggørelse indenfor børnenes motoriske færdigheder. Det betyder, at legene i vandet hjælper med at udvikle på grov- og finmotoriske egenskaber. Hvis du prøver at hælde vand fra en flaske, introducerer børnene til et lille rindende og rislende vandfald eller lader bruserens stråler blidt løbe ned foran dem, så vil de som udgangspunkt foretage en meget karakteristisk handling i den givne situation. Både større babyer og børn vil have en tendens til automatisk at række ud efter vandet, der falder. Her bliver børnenes forskellige sanseindtryk praktiseret, hvilket er med til at styrke deres udvikling indenfor bevægelsessansen, berøringssansen, synssansen og følesansens.
Vandelementet udvikler barnets proprioceptionssans
Et andet element er, hvis vandlegene foregår i større mængder vand. Hvis barnets krop befinder sig i et svømmehalsbassin, badebassinet i haven eller badekaret på badeværelset, så vil du opleve, at børnene anvender kroppen i større bevægelser, end når de er ude af vandet. Det skyldes, at de øver sig i at navigere med kroppens større muskulaturgrupper, som aktiverer og stimulerer selve proprioceptionssansen. Denne bidrager til at børnene udvikler større forståelse for egen positionssans, muskelled-sans og bevægelsessans.
Helt generelt har det stor indflydelse på børnene at de indlærer, hvordan det er at begribe, forstå og modtage forskellige sanseindtryk. Dette så de opbygger stærke koordinerings- og orienteringsevner.
Hvilken indflydelse har vandlegetøjet på deres kognitive, kvaliteter?
Når sanseindtrykkene gøres håndgribelige for de mindste poder, så skyldes det også, at det har indflydelse på, hvordan de i fremtiden kaperer og rummer omgivelser, samt oplevelser.
Det at begå sig i vandet kan være yderst udfordrende for børnene, da de ikke er vandt til at aktivere kroppen deri. Aktiviteten kan lede til mange forskellige typer af lege, som de ikke normalt kan praktisere. Børnene kan udforske flyde-synke fænomenet, forstå forskellige typer af temperaturer, opleve strømning, forskellen på at hælde og smide med vandet, plaske, opløsning af snavs og sæbe. Der er rig mulighed for at udvikle hjernens kognitive egenskaber.