Valg af mediebureau – Bureauerne og deres forskellige kompetencer

//

Betalt placering

Hvad er et mediebureau

Et mediebureau er en konsulentvirksomhed som hjælper og rådgiver virksomheder i markedsføring.
Et mediebureau har derfor ekspertise inden for strategi og eksekvering af kommunikationsbudskaber på tværs af medier og oftest kompetencer inden for medieindkøb. Disse kan udformes forskelligt alt efter hvilket behov og ønske den pågældende virksomhed har.

Skal mediebureauet hjælpe med at fastholde og pleje en fanbase, og sørge for at den organiske kommunikation er i tråd med brandet og dens identitet? Eller skal mediebureauet sørge for at erhverve nye kunder ved at annoncere og dirigere trafik til virksomhedens hjemmeside med fokus på salg? Mediebureauet kan bistå mange forskellige ønsker og behov hos den enkelte virksomhed og er ofte specialister i at identificere disse behov, før virksomheden selv. Mediebureauer besidder nemlig en stor viden om brancher, markeder, virksomheder og forbrugere efter mange års erfaringer på tværs af industrier, samt en værktøjskasse fyldt med professionelle programmer og tjenester der kan indsamle data og danne grobund for en effektiv medie- og kommunikationsstrategi.

Forskellige mediebureauer – Hvad er et digitalt mediebureau?

Der findes mange forskellige mediebureauer som har forskellige områder de fokuserer på. Nogle mediebureauer er kreative og bistår typisk virksomheden i udformningen af kreative budskaber i visuel kommunikation, såsom reklamefilm. Reklamebureauer er især specialister på at udforme eller styrke brandidentiteter og bistår for det meste kun virksomheden i planlægningen og eksekveringen af det visuelle udtryk samt tekstforfatning. Et mediebureau kan også være fokuseret på PR-delen af kommunikationen for en virksomhed. Denne type af bureau er specialister i brand-awareness, positiv presseomtale og positive relationer til forbrugere og omtales oftest som PR Bureau eller kommunikationsbureau. Denne type bureau er, ligesom det kreative mediebureau, content-drevet og fokuserer på at producere kommunikation i form af tekst.

En nyere form for mediebureau er et Social Media Bureau som fokuserer på den online tilstedeværelse på sociale medier. Disse bureauer er specialister i at servicere forbrugere på sociale medier og sørge for, at den organiske kommunikation er strømlinet samt at brugere af disse platforme kan kommunikere med deres favorit brands og engagere sig online. Mange af disse mediebureauer samarbejder ofte eller varetager flere funktioner i ét og samme bureau.

Et digitalt mediebureau varetager en del af disse funktioner og beskæftiger sig med alle online kanaler, platforme og søgeordsmaskiner.
Bureauerne har ofte stor indsigt i digital adfærd blandt forbrugerne og forstår den digitale kunderejse. Samtidig har de styr på annonceringsplatforme og værktøjer, som ved korrekt brug kan skabe effektfuld markedsføring online.

Det digitale mediebureau er med andre ord typisk specialister i hjemmesider, sociale medier, SEO, online annoncering – ja, det meste indenfor internettet der handler om salg. Har du brug for et digitalt mediebureau til håndtering af jeres online markedsføring på tværs af SEO, SEM, SoME, så kan du kontakte Berthu & Co på www.berthuogco.dk.