Regnskabsprogram: Sådan reducerer det papirspild

//

Papirspild kan virkelig være et problem, og et billigt regnskabsprogram kan hjælpe dig med at reducere papirspild samt effektivisere dit regnskab. I denne her artikel kommer vi ind på de bedste regnskabsprogrammer til danske virksomheder – uanset om der er tale om store eller små virksomheder. Foreninger kan også læse denne her artikel og få gavn af den.

Større fokus på miljøet generelt

Det kommer nok ikke som den helt store overraskelse, men der er et øget fokus på miljøet i dag. Både fra virksomhedernes og kundernes side. Hvis du viser, at du tager hånd om miljøet, så kan det være, at din virksomhed opbygger mere tillid fra dine kunder. Der er set rigtig mange gode eksempler på dette, og det kan være, at din virksomhed skal være det næste gode eksempel.

Vi kommer til at fokusere på at minimere mængden at papirspild ved at vælge et regnskabsprogram, hvor du kan gøre det hele digitalt. Du skal altså ikke printe noget eller bruge papir på nogen anden måde. Vælger du dog at udskrive noget alligevel, så er det dit eget valg og ikke regnskabsprogrammets design.

Sådan vælger du regnskabsprogrammet

For at kunne vælge et regnskabsprogram, skal du selvfølgelig først vide, hvor stor din virksomhed er, hvad I har brug for af funktioner samt et budget. I Danmark er det dog relativt simpelt. Der er et par store spillere på markedet, og man kan derfor nogenlunde forvente de samme ting i forhold til funktionalitet og pris – der er dog alligevel nogle vigtige forskelle.

Nogle af de populære programmer har også en gratis prøveperiode, på typisk 30 dage, som du kan få. Her får du lov til at prøve programmerne i det angivne antal dage, og så kan du bare beslutte dig. Fælles for dem alle er, at de ikke bruger papir til noget som helst. Du kan derfor roligt vælge et dansk regnskabsprogram uden at skulle have dårlig samvittighed.

Ekstra funktionalitet

Nogle regnskabsprogrammer tilbyder muligheden for at købe flere add-ons til systemet. Det kan være, at din virksomhed har nogle helt specifikke krav, som de fleste andre virksomheder ikke har brug for. Her er det fordelagtigt at betale lidt ekstra og så få lidt ekstra funktionalitet. Dette kunne være alt fra avancerede fakturaer, afdelinger til API-integrationer.