De fleste er nok klar over, at der er store forskelle på hvordan mænd og kvinder køber tøj. Mens kvinder oftest nyder at tage på shopping efter nyt tøj og gerne bruger lang tid i butikkerne, er det noget anderledes for mænd.
Når mænd mangler tøj, er det typisk et problem der skal løses. De går på ”jagt” efter netop det tøj der skal bruges og ønsker at få turen overstået så effektivt som muligt.
Når nyt tøj er nødvendigt
Grunden til at nogle mænd skal på jagt efter nyt tøj er typisk ikke fordi det tøj de har ikke følger moden til punkt og prikke, men at tøjet er blevet for slidt eller en forestående konfirmation eller anden begivenhed afkræver et nyt sæt. Det kan også være at købet af fx nye bukser er nødvendigt af naturlige årsager, såsom større eller mindre livvidde.
Når damen er med på turen
En garvet ekspedient vil typisk glæde sig over at se kæresten eller konen sammen med manden på indkøbsturen, for kvinderne går næsten altid mere op i hvilket tøj deres mænd går i end mændene selv, så her ryger der meget mere tøj i indkøbskurven.
Kort fortalt er det billigst for den enkelte mand selv at tage på tøjindkøb, men meromkostningerne kan alligevel sagtens være ”penge værd” derhjemme efterfølgende.
Lytter gerne til gode råd hvis…
Når manden tager ud i butikken og skal finde nyt tøj, har ekspedienten typisk kort tid til at afdække behov og komme med gode råd. Er mønstrede skjorter på mode skal det helst nævnes for den enkelte – ellers bliver den typiske hvide skjorte valgt af praktiske årsager.
Mændene lytter dog gerne tid gode råd, særligt hvis der er penge at spare. Det kan være hvis der er gode slagtilbud, hvor manden kan få flere par herrejeans eller polotrøjer til en god pris eller som en pakkeløsning, der giver en god pris på det tøj, som er blevet nødvendigt at købe.
Mersalg
Man ved at huller i sokkerne og slidte boxershorts er ikke ualmindeligt ved mænd. Det er derfor oftest også her en ekspedient skal slå til, hvis der skal laves mersalg. Af samme grund er sokker og underbukser næsten altid at finde ved kassen.
En fællesnævner er dog at man ikke skal trække tiden men i stedet være faktuel om fordele og ulemper ved de enkelte beklædningsstykker. Har en mand først haft en god oplevelse ved et tøj køb, vil samme mand oftest vende tilbage til samme sted med forventning om at få løst sit ”problem” effektivt.