En oversigt over fordele og ulemper ved elbiler

//

Elbiler er polariserende. På den ene side er der glødende fortalere for moderne drevteknologi. På den anden side er der også fakta, der taler imod elbiler. Her finder du en sammenligning af fordele og ulemper. Denne artikel er skrevet af Christoph Lumetzberger, electricar magazine.

 

Senest siden dieselskandalen i 2015 har flere og flere borgere leget med tanken om at købe en elbil. For mange er især miljøaspektet et stort pluspunkt ved denne moderne drivteknologi. Tanken om en emissionsfri kørsel, om miljøvenlig mobilitet, groft sagt “ren kørsel”, er en drivkraft for fortalerne for elektromobilitet.

 

Kritikerne kritiserer derimod især den høje anskaffelsespris og den korte rækkevidde af en e-bil samt det faktum, at en opladningsproces på ingen måde kan klares i en kort toiletpause.

 

Men uanset hvordan man ser på det, er en e-bil polariserende på begge måder. Der er både tilhængere og modstandere af denne type drev, og fordele og ulemper er som en duel, der ikke kan give nogen vinder. De forskellige bilkøberes krav er simpelthen for forskellige, og behovene er for specifikke.

 

Her skal der snarere skelnes mellem de respektive krav, der stilles til køretøjet. I bedste fald kan man antage, hvilken gruppe af købere der vil være mest tilbøjelige til at købe en elbil, og hvilken gruppe der vil være mest tilbøjelige til at købe en forbrændingsmotor. Hvorfor ikke lave en selvtest – er du klar til en elbil?

 

Pro

MILJØVENLIGT: Da elbiler ikke udleder skadelig kuldioxid, bedre kendt som CO2, kan du køre rundt i landet helt uden emissioner. Optimalt set kommer selv elektriciteten fra vedvarende energikilder, så det kun er de ressourcer, der er brugt til at producere bilen, der spiller ind på den samlede regning.

 

BILLIGERE PÅ “TANKSTATIONEN”: Hvem kender ikke den store irritation ved at køre til benzintanken med sin forbrændingsmotor og konstatere, at prisen på en liter diesel er steget igen? Med en elbil slipper du stort set for dette problem, for afhængigt af forbrug og køretøjets køretid koster en “elektrisk tankpåfyldning” kun en brøkdel af det, du betaler for 50-60 liter diesel.

 

Lavere driftsomkostninger: Det er ikke kun den elektricitet, du har brug for til at drive bilen, der er en besparelsesfaktor. Service- og reparationsomkostningerne er også lavere end for en forbrændingsmotor, da elbilen er mindre udsat for slitage. Takket være den regenerative bremsning er bremserne f.eks. langt mindre belastet. Køb din næste billader her: https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

ENERGIGENEREGNERING: Apropos bremsekraftgenvinding – elbilen genvinder, dvs. den bremser automatisk, når du ikke har foden på speederen. Herved genvindes energi, som strømmer direkte tilbage til batteriet, hvilket forlænger køretøjets rækkevidde.

 

DYNAMISK OG SJOVT: På grund af den måde, hvorpå drevet fungerer, har bilen hele tiden adgang til drivaggregatets fulde drejningsmoment. Det betyder, at selv små biler kan køres dynamisk og hurtigt. Desuden er eldrevne køretøjer meget mere støjsvage på vejen, da motorstøj og vibrationer er næsten helt fraværende.

 

Contra

DYR ANKØB: Det mest omtalte aspekt, der taler imod en e-bil, er helt sikkert den høje anskaffelsespris. Sammenlignet med en forbrændingsmotor er de elektriske modstykker normalt dyrere, hvilket primært skyldes de høje omkostninger til batteriet. Køretøjer som VW ID.3 kommer dog meget tæt på prisen for en forbrændingsmotor.

 

LAV RÆKKEVIDDE: Mens moderne biler med forbrændingsmotorer nemt kan køre 1.000 kilometer på en enkelt tank, løber elbiler tør for brændstof efter blot et par hundrede kilometer. Desuden afhænger brændstofforbruget i høj grad af, hvor bilen køres, og hvor hurtigt den køres. Rekuperation bidrager kun marginalt til at øge rækkevidden.

 

LANG LADETID: Ved en almindelig stikkontakt kan opladningstiden for en elbil være over ti timer, og selv ved en moderne hurtigopladningsstation tager det mindst 30 minutter at få batteriet nogenlunde fyldt op igen. En klar ulempe, når man tænker på, at en tom forbrændingsmotor kan fyldes op med 60 liter diesel på to minutter.

 

IKKE FOR KOLDT, IKKE FOR VARMT..: Grundlæggende opfører batteriet i en elbil sig ikke anderledes end batteriet i en smartphone eller et digitalkamera: det mister mærkbart strøm ved lave temperaturer. Desuden reducerer det aktiverede klimaanlæg om sommeren rækkevidden massivt.

 

MODELUDVÆLG: Selv om flere og flere fabrikanter vender sig mod markedet for elbiler, er der kun få elbiler til rådighed i forhold til biler med forbrændingsmotorer. Især i segmentet for biler til rimeligt overkommelige priser ophører tilgængeligheden af modellerne meget brat. Men netop dette aspekt bør forbedres betydeligt i de næste par år.