Dygtig skribent til online tekster

//

For at være dygtig som skribent af online tekster er det vigtigt at forstå, hvordan man får tekster til at rangere, så de får en god plads i søgemaskiner som fx. google. Det er ikke sådan lige til. Forfatteren må have forstand på planlægning af søgeord og være vel vidende omkring, at tekster til hjemmesider adskiller sig væsentligt fra andre typer af tekster. Det er ikke kun forfatterens ansvar, man må også have forstand på at lægge teksterne online på den rigtige måde.

Hernæst så er det af min opfattelse, at de tekster som skrives af dem som har erfaring fra eget liv om emnet, det bliver de bedste tekster. Eller hvis man har skrevet om emnet før. Skal prisen hænge sammen for alle, så må det være rimelig let at skrive tekster, og det er det, hvis man i forvejen har et indgående kendskab. Ligesom det vil være svært at forsøge at skrive dybdegående unikke tekster uden at hapse lidt fra her og der, hvis ikke man selv har erfaring fra emnet.

Tekster til et mere personligt arbejde

Nogen typer af virksomheder har brug for tekster, der har et særligt præg over virksomhedens måde at gøre tingene på. Her vil man typisk først modtage et udkast med spørgsmål, her næst så må samarbejde spille en større rolle end ellers. Her gælder det altså om at åbne sin mund og få meldt ud fra start, så man får tekster man er tilfreds med.

Et mere personligt præg til mindre virksomheder. Det kan være små personlige historier der fortæller om hvordan I helt specielt skaber kvalitet i jeres arbejde. For nogen vil denne type af personlige tekster skabe en stor værdi, ikke mindst fordi teksten bliver særligt unik, samtidig med at den skaber belæg for salg. Samarbejde!

Typer af online tekster

Reklametekster er mindre fangende tekster, der skal sælge med meget få ord.

Produktbeskrivelser er mindre tekster der beskriver en vare, typisk på en webshop.

Kategoribeskrivelser er længere tekster der beskriver en kategori, typisk på en webshop. De har til opgave at skabe værdi for hele varegruppen i form af en god placering i søgemaskinerne

Seo tekster er lange tekster, der tjener det formål at få en enkelt side eller et blogindlæg til at have en god rangering.

Tekst til præsentation af virksomhed

Hos specielt personligt ejede virksomheder ville det være teksten på “om” siden. Der præsenteres virksomheden, hvem, hvad og hvordan. Det er en vigtig tekst, der må ligge i stilart med selve virksomheden. Denne side giver den forståelse for søgemaskiner, at her er tale om en virksomhed. Desuden er den ofte er besøgt af potentielle kunder.

Forsiden kan ofte også være til præsentation af virksomheden. Den er også ofte besøgt af potentielle kunder, der er kommet ind via en anden side. Samtidig så rangerer din forside forhåbentligt på de ord, der er de vigtigste, så det er altså en lidt mere vigtig tekst end normalt.

Disse er absolut vigtige tekster, de er grundstenen i hvordan din virksomhed præsenteres. Mange andre tekster kan mere have det formål at trække kunder ind, men det er selvfølgelig også vigtigt hvordan man har en ordentlig oplevelse af den enkelte side man lander på. Tekstforfatter til præsentation af virksomhed går det ikke at spare på.