5 tips til miljøvenlig marketing

//

Der er sket et skift inden for virksomhedsnetværket for at kunne klare vejrforandringerne. Det er derfor, at så mange virksomheder har fulgt en grøn metode til at drive virksomhed. De følgende 5 teknikker får din virksomhed på vej mod bæredygtighed som en måde at formidle dine tjenester eller produkter på den måde de fortjener.

1. Udvid til at omfatte grønne produkter

Hvis din virksomhed allerede producerer et grønt produkt, er du helt sikkert allerede på forkant med spillet. Men hvis dette ikke er tilfældet, er den mest logiske måde at gå ind på det grønne område på, at du både skaber en miljøvenlig model af et nuværende produkt, introducerer et grønt produkt fra en anden kilde til dit sortiment eller skaber et state-of-the-art bæredygtigt produkt. Grønne varer er varer, der bruger bæredygtige råstoffer, som du leverer etisk forsvarligt.

For at få inspiration er det et fantastisk koncept at gå på markedet for at finde ud af, hvad forskellige producenter gør for at indføre grønne metoder til fremstillingen af deres varer. Emballage, fremstilling og reklame kan alle indeholde grønne faktorer for at gøre en tjenesteydelse eller en vare bæredygtig.

2. Kæmp for miljøet

Det er godt at skabe et miljøvenligt produkt der skal fremme salg, men handlekraft er måden at få kunder til at stole på at din organisation, tror på bæredygtighed. Det er vigtig at du bliver en forkæmper for miljøet

Men hvordan gør du det? Der er mange metoder til at sætte dine intentioner i spil. De består i at indføre en bæredygtige metoder i hele din organisation, organisere miljømål og fremme dem, fremme den miljøvenlige sag med fastholdende arbejde på området, organisere plastikløse løsninger i din organisation og støtte lokalt dyrkede og indkøbte varer på din markedsplads.

Du kan også vise din holdning til at være miljøvenlig ved at donere en del af indtjeningen fra dine miljøvenlige produkter til en miljøvenlig velgørenhedsorganisation eller en miljøvenlig grund, som du stolt støtter og promoverer i din reklameindsats.

3. Skift emballagen på dine produkter

At sige, at du er grøn, har måske ikke så stor effekt, som det kan have, hvis dine varer alligevel er pakket ind i plastemballage. Men det er meget nemmere at ændre, end du kan tro.

Der findes ikke-plastfri muligheder for at hjælpe din virksomhed med at skabe langvarige partnerskaber med udbydere, der producerer bæredygtige materialer, der anvendes til emballage. Et præcist ønske er papiremballage, der er fremstillet af genbrugsmaterialer. Denne form for emballage kan fremme den faktor, om at du er grøn virksomhed. En anden måde at gøre det på er med noget, der kaldes nøgenemballage.

Hvis dit produkt kan købes uden indpakning, er det endnu bedre. Uanset hvad du ønsker, skal målet være at nu ikke længere bruge nogen form for plastik, da de ikke kan genbruges, og den forhandler, du vælger, skal have de samme ønsker om bæredygtighed som din virksomhed. Dette gør partnerskabet mere potent og nemmere at markedsføre til kunderne.

4. Gennemfør et internt genbrugsprogram

Det lyder nemt, og det er det i realiteten også. En af de hurtigste metoder til at vise at du støtter miljøet, er at sørge for bæredygtighed i hele din virksomhed.

Dette kan være i form af et genbrugsprogram, der nu ikke kun opbygger moralen og hamrer budskabet hjem til alle og enhver i processen, at organisationen er miljøvenlig, men det mindsker mængden af affald, som din organisation bortskaffer. Det påvirker uden tvivl straks miljøet. Der er forskellige metoder til at indføre genanvendelse i din virksomhedspraksis. Det kan være noget så logisk som at sørge for, at dine varer kan genanvendes, genbruges eller nemme at skille sig af med, når de når de er slidt op.

Teknologi kan være en større funktion i din organisation ved at blive til en akademisk enhed, hvor personale, kunder og besøgende på din hjemmeside kan, studere mere om det genanvendelses program, din organisation har gennemført. Undervisning i genbrug kan desuden inspirere andre til at følge dit eksempel, og det er ikke altid bare medarbejderne. Forvent at dine konkurrenter vil kigge på, hvad din organisation gør, og de vil forhåbenligt også indføre genbrugsprogrammer i deres virksomheder.

5. Fremme grøn bevidsthed i alle markedsføringstiltag

Det allersidste grønne reklametip er at gøre brug af alle reklamestrømme til at informere andre om, hvad din virksomhed gør, som er miljøvenligt.

Du kan gøre alle bevæge dig tættere på bæredygtighed, men du skal fortsat nød til gribe muligheden for at få fortalt at du gør det og hvordan du gør det. Miljøreklamer vil trods alt fremme forretningen. Men hvordan vil du gøre det effektivt? Din virksomheds PR-afdeling kan besvære informationsudgivelser med oplysninger og information om de miljøvenlige sager, du støtter, alle feeds og kampagner på de sociale medier skal have en miljøvenlig vinkling, og der skal dannes samarbejder med bæredygtige reklamepartnerskaber og  med forskellige miljøbevidste organisationer for at krydssælge online.

Nøglen lige her er at helt undgå papir-baserede reklamepakker og gøre en større indsats på virtuel reklame, som er mere miljøvenligt. 

Hvad er det næste skridt?

Indførelse af bæredygtig reklamer medfører en ekstraordinær stor forpligtelse og et stort behov for ansvarlighed. Det er ligeledes noget, som du ikke bare skal prøve på. Grøn reklame kræver et helt buy-in for at opnå succes fra toppen af virksomhedens stige til bunden.

Hver afdelinger skal beslutte sig for at tage initiativet seriøst for at din virksomhed kan nyde godt af de ændringer, der opstår med bæredygtighed. Men så snart det er først er igang og operationelt, vil din virksomhed drage fordel af anerkendelse, og dine produkter  bliver mere genkendelige. Miljøvenlige tjenester og produkter lokker en ekstraordinær stor del af enorm bevægelse og for at  helt sikkert at få gavn af dette, skal din virksomhed håndhæve en bæredygtig reklamestrategi.

Afsluttende overvejelser

At blive bæredygtig er langt mere end et modefænomen eller en dille i disse dage. Dagens marked er oversvømmet af miljøvenlige varer og tjenester. Markedet er lige så fyldt med kunder, der søger efter grønne muligheder, som alle synes at være klar over betydningen af at redde miljøet og bremse virkningen af vejrforandringerne. Du kan nemt være med, ved at at se nærmere på din virksomhedsmodel og faktor ind hvor bæredygtighed passer ind i virksomhedens playbook.

For at blive ved med at være konkurrencedygtig og for at nå en meget større kreds af kunder har det vist sig at svaret er  at have miljøvenlige varer. Det kan tage en lille justering eller en stor ændring af, hvordan dit virksomhed driver forretning på, men undersøgelser har vist, at miljøvenlige organisationer tiltrækker flere kunder på grund af deres miljøvenlige initiativer. Det alene skal være incitamentet til at have en tage et se på at redde miljøet som en måde at redde din virksomhed på.